Landets klart mest solgte elbil med volum som nå har passert 78.000 enheter. (Foto: Øivind Skar)

PRØVEKJØRT: Nissan Leaf 40 kWt Visia

Billigere blir det ikke

Er det mulig å ha det greit i Nissan Leaf til 199.900 kroner med basisteknologi 15 år tilbake i tid? Med noen viktige begrensninger er svaret et klart ja i landets desidert mest kjøpte elbil.

Publisert

Først publisert i BilAutofil nr. 9-2023

Priser og data var riktige da bladet ble trykket, men kan ha endret seg siden. Rimeligste Leaf koster i dag kr 223.200 ifølge OFV.

Nissan Leaf med det minste batteriet prises nå under 200.000 kroner og er den klart rimeligste bilen i Norge. Billigere blir trolig aldri en ny bil igjen. Betyr det løp og kjøp mens bilen fortsatt produseres for en håndfull land, Norge inkludert?

Tja, det kan gå veldig bra, men om kun pris legges til grunn kan ethvert bilkjøp fort bli en nedtur. For 12 år etter braklanseringen i Norge, trekker fortsatt ikke Leaf tilhenger, og i skarpt 2023-lys imponerer ikke 39 kWt batteri og oppgitt rekkevidde på 285 km.

Begrenset rekkevidde

Men om bilen i hovedsak lades hjemme, at bruksbehovet og kravet til selve bilen ikke er all verden, den daglige kjørelengden ikke er mer enn at en rekkevidde som om sommeren holder til det meste, men som raskt kryper godt under 200 km på de sureste vinterdagene, så er Leaf Visia et enda bedre kjøp etter at Nissan droppet prisen med 20.000 kroner fra rett under 220.000 kroner, levering inkludert.

Her er det verd å huske at da Leaf dukket opp høsten 2011 med 109 hk, 24 kWt batteri og maksimalt 175 km rekkevidde etter gammel målemetode (NEDC), og i praksis snaut 130 km som Bil testet den til under tilnærmet optimale forhold, kostet Leaf 255.000 kroner pluss frakt/leveringskostnader.

Selv lille Mitsubishi iMiEV med enda kortere rekkevidde koster den gang fra 240.000 kroner.

Og om du ikke kjenner tallet for hvor mange Leaf som opp gjennom årene er registrert på norske skilt: 78.000 inkludert 21.400 bruktimporterte. Det utgjør 12 prosent av Leafs verdenssalg på 650.000 biler!»

Siste elbil priset under 200.000 kroner var Seat Mii, men den er nå historie.

78.000 har valgt Leaf

Og om du ikke kjenner tallet for hvor mange Leaf som opp gjennom årene er registrert på norske skilt: 78.000 inkludert 21.400 bruktimporterte. Det utgjør 12 prosent av Leafs verdenssalg på 650.000 biler! De to neste på listen er VW Golf med rundt 48.000 enheter fulgt av Tesla Model Y med rundt 43.000 enheter.

Liker du å kjøre bil, og gjerne gjør det for hyggens skyld, er det bare å skygge unna Leaf. Leafs styrke ligger, i tillegg til prisen, i teknikk som viser seg å by på lite trøbbel, at det er ganske god plass i den 4,49 meter lange bilen, at bagasjerom på 435 liter dekker de fleste dagligdagse behov, at 150 hk tar Leaf til 100 km/t på 7,9 sekunder og at det utvendige designet fortsatt holder mål for de fleste.

Billig oppgradering

Oppgraderingen fra første- til andre generasjon Leaf er et skoleeksempel på hvor mye små designgrep (front og hekk) som knapt kostet penger endret bilen. Interiøret, som visuelt var bra, men laget av billigste plastkvalitet, fikk også en oppgradering som minnet mer om et langt gjesp enn framskritt.

Men når alt dette er sagt, så er Leaf ok å kjøre til tross for teknikk utviklet i slutten av dette århundrets første tiår. Den er også overraskende komfortabel og slett ikke ille å sitte i. God plass i baksetet er det også, og lydnivået er ganske ok. Selv om en del utstyr er plukket av i forhold til de mer påkostede utstyrsvariantene, mener jeg basismodellen nå gir mest bil for pengene selv om dens cruisekontroll ikke er adaptiv.

Én pedals funksjonen, som Nissan var først til å ta i bruk i en volumelbil, er fortsatt der og en av bilens største fordeler. Hvor utrolig deilig det oppleves å kjøre i by og bymessige områder og kun bruke én pedal. Et knappetrykk kobler den ut.

Hyggelig strømforbruk

Nissan Leaf med det minste batteriet prises nå under 200.000 kroner og er den klart rimeligste bilen i Norge

Nå er denne testen kjørt i sommertemperatur, men med en god del motorveikjøring og tre personer i bilen endte gjennomsnittsforbruket på 14,7 kWt. Det betyr snaut 250 km i faktisk sommerrekkevidde.

Chademo-teknikken tillater ikke mer enn 50 kW ladefart i Leaf. Men den holder i det minste godt over 40 kW til opp mot 60 prosent batterikapasitet. Nå er selvfølgelig ikke det på noen måte imponerende – glem bare ikke prisen.

OPPSUMMERT

Rasende billig familieelbil for dem som ikke stiller de største kravene til bil og som aksepterer begrenset rekkevidde.

Nissan Leaf 40 kWt Visia

Pris fra*Kr. 199.900
Pris testbil*Kr. 199.900
MotortypeElektrisk
Motor150 hk/320 Nm
Drivlinje1A, forhjulsdrift
0-100 km/t7,9 sekunder
Toppfart144 km/t
Batteri39 kWt
Lading DC/AC50/7,4-11,0 kW
Strømforbruk (oppgitt/test)17,7/14,7 kWt
Rekkevidde (WLTP)285 km
Dimensjoner (L/B/H)449/179/154 cm
Akselavstand270 cm
Bilvekt1 545 kg
Nyttelast340 kg
Bakkeklaring15,5 cm
Tilhengervekt0 kg
Bagasjerom foranIkke
Bagasjerom bak435 liter
Garanti/km5 år/100 000 km
Batterigaranti/km8 år/160 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAP5 stjerner (2018)
Kilde: Produsent/OFV *Lev Oslo

Billigere får du ikke kjøpt en bil i Norge. (Foto: Øivind Skar)
Tradisjonelt til det kjedsommelig, men mer enn bra nok til å virke i hverdagen. (Foto: Øivind Skar)
Små grep som endret designet. (Foto: Øivind Skar)
Ikke lite dette bagasjerommet. (Foto: Øivind Skar)
Klimaanlegget styres via eget bryterpanel. (Foto: Øivind Skar)
e-Pedal er et avgjort pluss ved Leaf. (Foto: Øivind Skar)
Enkel instrumentering, men nødvendig informasjon er der. (Foto: Øivind Skar)
Leaf er en av ytterst få bler i Europa med beinbrekk. (Foto: Øivind Skar)
Knott som girvelger fungerer greit. (Foto: Øivind Skar)
Powered by Labrador CMS